mijngroteavontuurinafrika.reismee.nl

zanzibar fuoni hospital eerste dagen in de eerste week

18 maart de 2de dag in het fuoni hospital. Eerst de reis er al heen een heel avontuur zeg, sochtends om 7 uur vertrokken in de ochtendgymnastiekbusje de dala dala. Helemaal hutje mutje vertrokken naar stone town naar het eindstation, dan een stukje terug lopen en dan de 504 dala dala busje pakken naar fuoni hospitaly, moest vanmorgen wel even heel duidelijk een aantal keren fuoni hospitaly zeggen voor hij me ook daadwerkelijk begreep. Maar ik was keurig 7.50 uur in het ziekenhuiswaar toen ik net 10 minuten binnen was een vrouw binnenkwam die 4 maanden zwanger bleek te zijn en dus vanaf gisteren al bloedingen had gehad. Toen ik snel dokter abdul wou halen kwam die op zijn gemakje aanlopen en heeft na het ochtendgroeten van alle patienten de vrouw bekeken, niet echt onderzocht en toen mochten we een infuus inbrengen ik heb geassisteerd, maar toen het niet lukte om de goede aders te vinden lieten ze het zoals het was ik begreep eruit dat ze nu maar wel gelijk weg moesten en ze ging met haar man in een busje naar mnazi modja ik zou eerst mee maar dat is uiteindelijk niet door gegaan, ik ben in het fuoni gebleven en heb wat een leuk ervaring was bij zo'n 25 tot 30 mensen injecties mogen geven. Wel kwam ik er snel achter dat hun huid wat stugger is en de sterieliteit is ook ver te zoeken, maar nu heb ik wel een idee waar ik het donatiegeld aan wil besteden, als het lukt en kan wil ik desinfectie spul, handschoenen en een soort naaldencontainers kopen als ze dat hebben, ze gebruiken nu dozen waar ze het ingooien met aan gat aan de boven kant ook een naaldencontainer, maar ze lopen wel van de ene plek naar de andere plek met het watje wat je net dus ontsmet heb dus ik wil ook als het lukt genoeg watten kopen, en zaterdag ga ik mee met de mobile clinic we worden om 7 uur opgehaald heb ik gehoord en wat ik ervan begrepen heb rijden we naar ee dorpje hier 30 minuten vandaan en komen daar dan mensen en gaan we de medische hulp bieden, dus ik ben erg benieuwd.

Wel heb ik gevraagd omdat in het fuoni hospital niet tot 1 uur echt aan het werk kan tot nu toe, misschien dat het nog veranderd, maar dat denk ik niet omdat het patienten aantal daar wat lager is als in hetmnazi modja. Daarom heb ik gevraagd of ik 2 dagen in de week naar mnazi modja mag. Dokter abdul heeft gebeld, maar niet helemaal de goede info gegeven, maar als het goed is gaat emanuel dat nog even voor me rechtzetten en volgende week hoor ik daar dus meer over. Ik hoop dat ik ook daarheen kan, als ik tot 1 uur goed aan het werk kan in fuoni is dat fijn, en dat wil ik ook en vandaag zeiden ze ook dat ik goed gemotiveerd ben dat ze dat wel aan me zien, dus dat was erg fijn om te horen, dan ben ik dus om 3 uur ongever thuis dan lunchen en dan vliegen de dagen om, wat nu ook wel gebeurt hoor.

Morgen ga ik weer naar fuoni en ik hoop ook dat ik bevallingen mag gaan meemaken en dat ik mag gaan assisteren.

Vandaag hadden we wel een vrouw met 6 cm ontsluiting maar dat kon nog heel lang duren en ik had verder niks bij me dus dat heb ik even gelaten voor wat het was en ga ik vast nog wel meemaken.

Later op de middag vandaag zijn we in een trainingscentrum gaan kijken waar marloes gaat lesgeven, dat is voor jeugd die vroeger dus niet naar school zijn geweest,maar nu dus wel gaan erg leuk, want die zijn eigenlijk ook altijd wel geintresseerd in het leren wat ze vroeger niet hebben kunnen doen dat kan nu wel. Het is engelse les en computer les een soort ict en ze hebben ook echt de computers, dat was ook mooi om te zien!

Morgen ga ik even naar het kantoor om te skypen met celine en oma als ik niet langer kan blijven in het ziekenhuis.

Hele dikke kus vanuit zanzibar!

Het moet er even bij weer een vreemde combinatie van eten gehad. Gisteren pannekoeken met soort knakworstje en mayonaise echt super lekker. En vandaag dus khufutu een soort brooddeeg is dat erg lekker en aardappelen konden we erop doen ook erg lekker met passievruchten en banana en niet veel gegeten maar erg vol, mijn maag is dat vele lekkere eten niet echt meer gewend hihi

Reacties

Reacties

Celine

Zoo weer een mooi verhaal zeg.
Fijn dat je je ook daar weet nuttig kan maken.

Hoop dat het gaat lukken in het grote ziekenhuis

Xxx love you

anous

Hey wat een verandering! Van schooljuf naar operatie assistent!???? maar ook leuk om weer wat anders te doen lijkt mij! Ik hoorde deze week dat donkere mensen ook dunnere aders hebben dan blanke mensen, raar maar 2aar dus dan weet je het even!???? Lieverd veel plezier daar! Xxx

Oma

Wat fijn om te horen dat ze zien hoe graag je bezig wilt zijn Kijk goed waar je je dure geld aan besteed want wat je nu opnoemt is 1 malig je weet niet of ze dat dan zelf bij gaan houden. dat met de bus het land in lijkt me ook een geweldige ervaring. Meisje ik ga je weer horen en morgen even op Skype XXXXXX

meile

Het moet even wennen maar ook dat gaat je lukken Rianne, geweldig hoor. Je leert er veel van en dat zal je nooit weer vergeten :)

Selina Stone

Karibu Sana,

Beetje laat (2018) maar ik las deze blog en zou graag als stagiaire eens langs gaan bij dit fuoni ziekenhuis in stone town en die grote ook indien mogelijk , ik studeer verloskunde. Leest U dit nog wel eens en zou ik telefoon nummer en mailadres wellicht mogen hebben van dokter Abdul ? Of iemand anders die U kent in de ziekenhuizen ? Ook zoek ik nog accommodatie . Kunt U mij wellicht helpen met een contact ? Mvgr , Selina Stone free-dove@hotmail.com

Rianne

Hoi selina
Wil je mij een mail sturen op mijn mailadres of even je mail adres apart erbij zetten ik zie nu niet wat je mail adres is..
riannesalverda@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!