mijngroteavontuurinafrika.reismee.nl

Eerste week in zanzibar zit erop

Laatste dagje ziekenhuis voor het weekend en de laatste dag van de week. Toch best wel een bijzondere, vanmorgen was het nog niet zeker dat ik wel naar het ziekenhuis kon omdat het zo hard regende vanaf dat ik net mijn bed uit kwam en toen ik rustig zat de ontbijten kreeg ik een hartverzakking, uit het niets kwam er opeens een enorme donderslag van het omweer. Maar zoals ik er een beetje aan te beginnen duren de buien hier toch niet al te lang, maar zijn we om half 8 dan toch kunnen vertrekken naar het fuoni hospital. Daar was het niet heel druk en toen we binnen kwamen hoorden we dat er een vrouw was die 7 cm ontsluiting had en waarvan het dus wel zeker was dat ze ging bevallen vandaag. En ook dat gebeurde ook, het was een jongetje en het is allemaal goed gegaan, ik heb dus vandaag voor het eerst in mijn leven een bevalling gezien! En ja het was heel bijzonder, eerst dacht ik dat het niet goed was omdat we de harttonen niet goed konden horen en ook bewoog het babytje niet zo goed, toen het kindje eruit kwam zat de navelstreng ook een beetje strak om de baby heen, maar jana 1 van de andere vrijwilligsters heeft het snel opgelost die is ook aan het studeren voor verloskundige, en het babytje maakte ook eigenlijk meteen wel geluidjes, nog niet huilen, en dat stond de dokters van het ziekenhuis niet echt aan en die begonnen vond ik best hard op het ruggetje te meppen, waarop jana en dagmar dus gelijk al zeiden he cooldown it is good it is crying. Ook vond ik het heel bijzonder om alles eromheen te zien, eerst de vliezen breken, en de mamma was natuurlijk wel aan het schreeuwen van de pijn, maar hier mag dat dus niet he, ze werd dan wel niet geslagen maar er werd wel commentaar op geleverd door de artsen. De mamma was ook ee klein beetje uitgescheurd en hechten wou ze wel, maar wel zonder verdoving! Nou als je het mij vraagt en ik heb nog niet eens kinderen zou je dat toch niet graag zonder verdoving hebben. Maar goed. Het kindje was 3.2 kilo geloof ik en best groot ook, ik vond het echt heel bijzonder om dit te zien!
Verder vandaag heb ik ook voor het eerste babytjes mogen vaccineren. E standaard babydingetjes gegeven tetanus polio in druppeltjes en nog een aantal dingen, ik vond dat eerst wel eventjes eng, maar dagmar en jana hebben me heel goed geholpen en ik heb ook veel gekeken nog, maar van dit soort dingen wordt ik echt vrolijk, ik kan leren en daarna zelf doen, dat geeft een heel fijn gevoel!
Morgen gaan we mee met de mobiele kliniek naar een dorpje ik ben alleen de naam van het dorp weef vergeten, we worden tussen 6 en 7 uur sochtends opgehaald en marloes en ola, dat is ook een vrijwilligster uit polen die gaan ook mee om ook mee te kijken hoe dat allemaal gaat. Ik ben erg benieuwd en hoop weer op nieuwe ervaringen. Zowieso is het weer een goede ervaring aangezien ik nog nooit met een mobiele clinic ben meegeweest!

Deze namiddag heb ik lekker een beetje geslapen en filmpje gekeken, ondertussen eitjes gekookt voor vanavond, want auleria 1 van de vrouwen die normaal kookt is naar huis omdat haar dochtertje erg ziek is wat ik begreep heeft ze een longontsteking en ik dacht ook malaria dat ze dat zeiden, maar goed dat ze naar huis is, op zo'n moment wil je natuurlijk bij je eigen kindje zijn.
Dus aangezien ik geen zin had in koken een lekker gekookt eitje doen, we krijgen hier genoeg heerlijk warm eten, vandaag ook de lunch mandazies met kool een soort aardappelen wat een beetje naar de nederlandse aardappeltoefjes smaakte en 1 of ander vleesgoedje met die lekkere knakworstjes erdoor dus van alles een beetje he hihi
Morgen weer een nieuwe dag, ik begin een klein beetje te wennen gelukkig en hoop dat ik volgende week positief nieuws krijg over dat ik ook naar het mnazi modja mag om daar ook te gaan werken dat zou ik echt heel fijn vinden!
Hele dikke kus!

Reacties

Reacties

Celine

Mooi dat je dit weer meegemaakt heb, weer een hele ervaring rijker

carola

Fijn om te horen dat je begint te wennen. Een hele omschakeling. Morgen alweer een nieuwe ervaring. Ook fijn dat de andere vrijwilligsters je goed helpen. En dat het eten goed is. Toch best veel vitamientjes haha. Regen had je nog niet veel gehad maar begrijp wel dat je dat aan het inhalen bent.

Xxxx mamma

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!